Selvskadende adfærd

Måske har du oplevet, at du får det bedre, når du skærer eller på andre måder skader dig selv? Vrede, sorg, ensomhed, forladthed, skuffelse og tomhed – det er som om, at det hele forsvinder et øjeblik, når du skader dig selv.

Men... sorgen og vreden vender hurtigt tilbage

Men måske har du også oplevet, at det hele bagefter er værre end før? Sorgen og vreden vender tilbage for fuld styrke sammen med bekymringen over sårene, der skal skjules, og selvbebrejdelser over, at du ikke kan lade være med at skade dig selv?

Få styr på kaosset i dig, så du ikke behøver skade dig selv

Problemet med selvskade er, at det kun hjælper et ganske kort øjeblik. Og derfor handler det om at finde noget, der hjælper bedre. Det er måske svært at forestille sig, at det kan lade sig gøre – men det kan det!
Det gælder om at få lidt styr på det kaos, der er inden i dig. Jo mere styr, der kommer på det, jo mindre behov vil du efterhånden have for at skade dig selv.

Hvis ikke du kan tale med dine forældre, kan du tale med din lærer eller sundhedsplejerske på skolen, som vil forsøge at hjælpe dig videre.

At stoppe med at skade sig selv

Det kræver motivation! Jo sværere livet er, jo sværere er det at kompensere for den selvskadende adfærd. For det handler om at erstatte selvskaden med andre måder at håndtere følelserne på, når livet er svært.

Det handler måske om at skabe sig en ny identitet og lære at leve med egenskaber, indre og ydre sår.