Mad, motion og graviditet

Spis sundt, varieret og dyrk motion. Det er med til at give dig en god graviditet og give dit barn den bedste start.

Følger du de 8 kostråd, spiser du sundt og varieret og får de vitaminer og mineraler, du har brug for, samt dyrker motion?

De otte kostråd
  • Spis 6 stykker frugt og grønt om dagen.
  • Spis fisk og fiskepålæg flere gange om ugen.
  • Spis kartofler, ris eller pasta og groft brød hver dag.
  • Spar på sukker- især sodavand, slik og kager.
  • Spar på fedtet - især fra mejeriprodukter og kød.
  • Spis varieret og bevar normalvægten.
  • Sluk tørsten i vand.
  • Vær fysisk aktiv mindst 30 minutter om dagen.

Hvad skal du undgå?

  • Lever og levertran (du kan godt spise leverpostej)
  • Alkohol
  • Kaffe, te og cola i store mængder
  • Højest 100 g. rovfisk om ugen (du kan godt spise tun fra dåse)
Kosttilskud til gravide

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at gravide tager tilskud af folsyre, jern og D-vitamin, og desuden anbefales gravide at få tilstrækkeligt med kalk enten gennem kosten eller som tilskud

Folsyre

Et dagligt tilskud på 400 mikrogram folsyre i form af en folsyretablet eller en multivitamintablet fra graviditeten planlægges til og med tre måneder henne i graviditeten.

Jern

Et dagligt jerntilskud på 40-50 mg ferrojern fra 10. graviditetsuge og resten af graviditeten. Såfremt den gravide lider meget af kvalme, kan man evt. vente med at starte jerntilskud til senest graviditetsuge 18. Jerntilskuddet tages separat og mellem måltiderne, hvor optagelsen er bedst.

D-vitamin

Et dagligt D-vitamintilskud på 10 mikrogram gennem hele graviditeten.

Kalk

½ liter mælkeprodukt om dagen eller et dagligt tilskud kalk på 500 mg gennem hele graviditeten.

Motion og graviditet

Det er sundt og godt for både dig og dit barn, at du motionerer regelmæssigt under graviditeten. Når du motionerer, styrker du din krop til bedre at kunne klare de belastninger på ryg, mave og bækkenbund, som graviditeten medfører. Af andre fordele ved at motionere kan nævnes, at motion forebygger en stor vægtøgning, gør dig i stand til bedre at klare fødslen og giver en lavere risiko for at få svangerskabsforgiftning og graviditetssukkersyge.

Det anbefales, at ´man er fysisk aktiv mindst 30 minutter om dagen.

Var du meget fysisk aktiv inden du blev gravid, kan du fint fortsætte med dette, når bare du lytter til din krop. Motion skal være behageligt og må ikke gøre ondt.

Forslag til motion for gravide:

  • Gåture
  • Cykling
  • Svømning
  • Graviditetsgymnastik

Undgå:

  • Kampsport
  • Kontaktsport
  • Tunge løft
  • Dykning