Mad, motion og graviditet

Spis sundt og varieret Er du gravid, er det særlig vigtigt for dig at spise sundt og bruge kroppen. Det er med til at give dig en god graviditet og give dit barn den bedste start på livet.

Følger du de 8 kostråd, spiser du sundt og varieret og får de fleste vitaminer og mineraler, du har brug for. Selvom du er gravid, skal du ikke spise for to, men du kan spise lidt flere sunde mellemmåltider, hvis du er sulten.

De otte kostråd

  • Spis 6 stykker frugt og grønt om dagen.
  • Spis fisk og fiskepålæg flere gange om ugen.
  • Spis kartofler, ris eller pasta og groft brød hver dag.
  • Spar på sukker- især sodavand, slik og kager.
  • Spar på fedtet - især fra mejeriprodukter og kød.
  • Spis varieret og bevar normalvægten.
  • Sluk tørsten i vand.
  • Vær fysisk aktiv mindst 30 minutter om dagen.

Hvad skal du undgå?

  • Lever og levertran (du kan godt spise leverpostej)
  • Alkohol
  • Kaffe, te og cola i store mængder
  • Højest 100 g. rovfisk om ugen (du kan godt spise tun fra dåse)

Motion og graviditet

Det er sundt og godt for både dig og dit barn, at du motionerer regelmæssigt under graviditeten. Når du motionerer, styrker du din krop til bedre at kunne klare de belastninger på ryg, mave og bækkenbund, som graviditeten medfører. Af andre fordele ved at motionere kan nævnes, at motion forebygger en stor vægtøgning, gør dig i stand til bedre at klare fødslen og giver en lavere risiko for at få svangerskabsforgiftning og graviditetssukkersyge.
Det anbefales, at ´man er fysisk aktiv mindst 30 minutter om dagen.

Var du meget fysisk aktiv inden du blev gravid, kan du fint fortsætte med dette, når bare du lytter til din krop. Motion skal være behageligt og må ikke gøre ondt.

Forslag til motion for gravide:

  • Gåture
  • Cykling
  • Svømning
  • Graviditetsgymnastik

Undgå:

  • Kampsport
  • Kontaktsport
  • Tunge løft
  • Dykning