Søvn 0-1 år

God søvn giver overskud: Humøret stiger, sanseindtryk bearbejdes, immunforsvaret styrkes, man vokser bedre, og hjernen og kroppen reparerer sig selv under søvnen.

God søvn er derfor vigtig for at fungere godt - både for børn og voksne.

Søvnbehov er forskelligt fra person til person og afhænger bl.a. af barnets alder. Jo yngre et barn er, jo mere søvn har krop og hjerne brug for. Vigtigst er, at I fornemmer jeres barns behov og kigger på jeres barns tegn på træthed. 

Gode søvnvaner etableres ved hjælp af regelmæssighed og gode rutiner omkring sovetid.

Søvn og udvikling

Søvnen hos spædbarnet er overfladisk, da der er fuld hjerneaktivitet 24 timer i døgnet. Det betyder, at dit barn har mange korte opvågninger, hvorefter det har behov for at falde i søvn igen. Dette er en vigtig og naturlig del af dit barns vækst og udvikling.

Et nyfødt barn kender ikke forskel på dag og nat. Først ved 4-5 måneders alderen er barnets ”indre ur” færdigudviklet, og barnet begynder at sove det meste af natten og være vågen det meste af dagen.

Når barnet er omkring 9-10 måneder gammel, er dets søvnmønster rimelig stabilt, og de fleste børn falder i søvn og vågner på samme tid hver dag.

At falde i søvn

I den første tid kan barnet have brug for jeres hjælp til at falde i søvn. Det kan være at blive holdt tæt ind til en af jer, at blive ammet i søvn eller at blive puttet med dynen eller et tæppe tæt om kroppen, til det er faldet i søvn. Prøv jer frem og find en måde, som både jeres barn og I kan lide.

Årsager til at barnet ikke kan sove

De fleste forældre kender til, at deres lille barn en aften eller i perioder ikke kan sove, og det kan derfor være en god ide at være opmærksom på om barnet:

  • er overtræt.
  • har brug for ro før sovetid.
  • sveder eller fryser.
  • er tørstig eller sulten.
  • ikke er træt.
  • får for mange stimuli, eks. lys og lyd.
Sovestillinger

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at spædbørn lægges til at sove på ryggen. Det forebygger tidlig, uventet spædbarnsdød (vuggedød). Der er intet der tyder på en øget risiko for kvælning som følge af opkast eller gylp.Når barnet selv kan vende sig, er det uden betydning, at det vender sig og sover videre på maven.

Sundhedsstyrelsen anbefaler desuden at lade barnet sove køligt uden at være alt for tæt pakket ind i dynen - mærk ved bryst/nakke.

Søvn og udeliv

Børn må gerne sove ude, når de er begyndt at tage på i vægt og har en vægt over 3 kg.
Det frarådes at lade barnet sove ude, hvis temperaturen er under –10 grader, eller hvis der er rimtåge.