Søvn

God søvn medfører overskud på alle planer: Humøret stiger, sanseindtryk bearbejdes, immunforsvaret styrkes, man vokser bedre, og hjernen og kroppen reparerer sig selv under søvnen. God søvn er derfor vigtig for at fungere godt - både for børn og voksne.

Gode søvnvaner etableres ved hjælp af regelmæssighed og gode rutiner omkring sovetider, og ved at den vågne tid i sengen ikke trækkes ud.

Faste sove- og spisetider er med til at sikre en god døgnrytme. Lige inden sengetid frarådes vild leg, motion samt tv, computer og spillekonsoller, hvorimod rolige og hyggelige ritualer som badning, tandbørstning og godnathistorier hjælper barnet med at falde til ro. Desuden er et godt sovemiljø mht. passende temperatur (ikke for varmt), frisk luft og mørke/vågelampe vigtigt.

Hvor meget skal barnet sove?

Et barns søvnbehov afhænger af en række faktorer, herunder barnets alder og arvelige forhold.

Det 1-3 årige barn har behov for 12-14 timer i døgnet. De fleste 1-årige sover 12-14 timer i løbet af et døgn, heraf 1-2 lure i løbet af dagen. Mellem 1 og 2 års alderen kan de fleste børn nøjes med at sove en eftermiddagslur.

Det 3-6 årige barn har behov for 10-12 timers søvn. Når barnet stopper med at sove om dagen, skal det sove længere om natten og vil derfor ofte have behov for at komme tidligere i seng.

Tidspunktet for, hvornår et barn stopper med at sove til middag, afhænger af, hvornår barnet er modent nok til at få dækket sit søvnbehov om natten. De fleste børn stopper med at sove om dagen, når de er et sted mellem 3 og 5 år.

Utilstrækkelig søvn kan medføre træthed, irritabilitet, dårligt humør, koncentrationsbesvær og nedsat indlæring. At sove for lidt er