Mad

Barnets mad er vigtig for vækst, udvikling og velbefindende, ligesom maden er af stor betydning for helbredet hos større børn og voksne. Et lille barn i familien kan være en god anledning til at interessere sig for, om familiens mad er sund nok og følger anbefalingerne.

Der er fire gode råd om maden til det lille barn, der spiser familiens mad:

  • Spis 3 hovedmåltider og 2-3 mellemmåltider.
  • Maden skal være varieret.
  • Maden skal ikke være for fed.
  • Maden skal ikke indeholde for meget sukker.

Når maden er fordelt på forskellige måltider over hele dagen, er det lettere at få dækket behovet for energi, vitaminer og mineraler. Ved hovedmåltiderne spises størstedelen af dagens mad. Mellemmåltider har til opgave at stille sulten mellem to hovedmåltider.

Man kan lære at spise varieret ved at opdele maden i 4 grupper:

  • Brød, gryn og kartofler, ris og pasta (gerne grove varianter)
  • Frugt og grønsager
  • Kød, fisk, mælk, ost og æg
  • Lidt fedtstof

Ved hvert måltid er det godt at spise brød, gryn, kartofler, ris eller pasta samt frugt eller grønsager. Især hovedmåltiderne må desuden gerne indeholde enten kød, fisk, mælkeprodukter, ost eller æg, men kun i mindre mængder. Kosten bliver varieret ved at veksle mellem forskellige madvarer inden for hver gruppe. Se y-tallerkenen.

Lidt smør, margarine eller olie hører også med til sund mad, men det bør være i små mængder og en del af det må gerne stamme fra planter, som fx blød plantemargarine eller olie.

Pas på med følgende fødevarer:

  • Giv ikke hele nødder, peanuts, popcorn og andet der er hårdt at tygge, før barnet er mindst 3 år.
  • Vitaminpiller, der er beregnet til at blive tygget, kan tidligst gives fra 1 ½ år.
  • Giv ikke ylette, ymer, frugtkvark og frugtyoghurt før 1 årsalderen.
  • Begræns de nitratholdige grønsager frem til 1 årsalderen.
  • Begræns rovfisk (rokke, helleflynder, oliefisk (escolar), sværdfisk, sildehaj, gedde, aborre, sandart og tun).

Læs meget mere om kost i bogen Mad til spædbørn og småbørn - fra skemand til familiemad og på Fødevarestyrelsens hjemmeside Altomkost.dk.

Spiseproblemer